Próbatermi vendégség, házigazda: Kovács Géza
Mikor
2016. december 17., szombat
18.00 - 20.30-tól
Hol
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme – Müpa,
Budapest
Jegyek
1.600 Ft
Jegyvásárlás


Próbatermi vendégség, házigazda: Kovács Géza

Kamarazenei hangverseny

Bartók 44 duó két hegedűre, Sz. 98, BB 104 – válogatás
Veress Szonatina oboára, klarinétra és fagottra
Poulenc Trió oboára, fagottra és zongorára
Janáček Pohádka (Mese)
Gubaidulina Fata morgana: Dancing Sun (Délibáb: Táncoló nap)
Françaix Aubade for 12 violoncellos (Hajnali szerenád 12 gordonkára)
Papp Dániel I. hegedű
Bali Gábor II. hegedű
Kántor Balázs cselló
Horváth Béla oboa
Tönköly József klarinét
Bokor Pál fagott
Dinyés Dániel
Borbély László zongora
a Nemzeti Filharmonikusok gordonka-együttese
Házigazda: Kovács Géza

Kocsis Zoltán emlékére

R. Strauss Capriccio – Sextett
Papp Dániel, Miczki Rita hegedű, Balogh Enikő, Kertész Sándor brácsa, Lantos Szilvia, Deák György gordonka

Fúvós és vonós kamarazenét hallhatunk, olyan alkotásokat, amelyek nem gyakran hangzanak el koncerten, noha izgalmasak, különlegesek. Ami talán a legnagyobb feltűnést kelti a programban, az az utolsó két kompozíció, hiszen ilyen sok gordonka többnyire csak zenekarban szokott együtt játszani, önállóan sosem. „Képzeljük el a napkorongot, amint nagyon gyorsan forog saját mozdulatlan középpontja körül, és lángnyilakat lövell ki magából” – írja például napjaink egyik legjelentősebb zeneszerzője a Gubaidulina, akit a „ragyogó” felhangok is inspiráltak itt hallható alkotásának megírásakor 2002-ben. Az 1997-ben elhunyt Jean Françaix szintén a fényhez kapcsolódik trubadúrköltészetre utaló, 1975-ben keletkezett darabjával; dallamosság, harmonikus összhangzás jellemzi szép kompozícióját. A „csellós félidőt” az összetéveszthetetlenül egyedi stílust kialakított cseh zeneszerző alkotása nyitja, ez egy orosz népmese jeleneteinek sorozata. A műsor másik francia komponistája, Francis Poulenc szerette a fúvós hangszereket, éppen kilencven éve írt Triója is két, különböző karakterű instrumentumot állít a zongora mellé. Az oboa és a fagott mellé társul még egy fafúvós a Bartók és Kodály árnyékában maradt nagyszerű zeneszerző–népzenekutató Veress Sándor 1931-ben keletkezett művében. Ezt a kompozíciót az autentikus népzene ugyanúgy áthatja, ahogyan Bartók is népzenei élményeken alapuló önálló stílust képvisel pedagógiai és előadási darabok szűk mezsgyéjén bravúrosan egyensúlyozó 44 duójában.