h-moll gordonkaverseny op. 104.







Dvořák „amerikai’, illetve „New York-i” művei az 1890-es évek elején, a zeneszerző Egyesült Államokbeli tartózkodásának idején keletkeztek. Mivel a zeneszerző nem nagyon találta a helyét az amerikai felsőbb körökben, ezért úgy döntött, hogy a nyarakat inkább Iowa államban tölti, egy főként cseh emigránsok lakta kisvárosban. Mindazonáltal jó barátságba került H.T. Burleigh afro-amerikai baritonnal, aki a spirituál-szerű dallamokat ihlette az Új világ szimfóniában és a többi, amerikában keletkezett kompozícióban. Dvořák szintén  a New York-i években, a IX. szimfónia befejezése után, 1894-1895-ben komponálta a h-moll csellóversenyt, annak a csellista–zeneszerzőnek a hatására, aki tanárkollégája volt az általa igazgatott New York-i Nemzeti Konzervatóriumban, és a városi filharmonikusok tagjaként maga is játszott az Újvilág-szimfónia bemutatóján.