Passacaglia
Mikor
2020. december 10., csütörtök
19:30-tólvárhatóan 21:45-ig
Hol
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem,
Budapest
Jegyek
5 500 / 4 500 / 4 000 / 3 500 / 2 500 Ft
Jegyvásárlás


Passacaglia

Kobayashi bérlet 1.

Arnold Schönberg Öt zenekari darab, op. 16
Szergej Rachmaninov III. (d-moll) zongoraverseny, op. 30
***
Johannes Brahms IV. (e-moll) szimfónia, op. 98
Olga Kern zongora
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Donato Renzetti karmester

Értékmérő-e az, ha egy mű modern, vagy a maga korában annak számított? A közvélekedésben sokáig úgy szerepelt, hogy igen. „Jobb körökben” illett előnyben részesíteni az újító zeneszerzőket, és elmarasztalni a „maradiakat”. Ma már ezt másképp látjuk: elsősorban a mondanivaló gazdagságára, a művészi kidolgozás mívességére, a költőiségre és a szuggesztivitásra figyelünk. Ezen a koncerten három olyan mű találkozik, amely éppen a modernség és a hagyományosság kérdéseit segít átgondolni a közönségnek.

A moszkvai születésű, Amerikában élő, negyvenöt éves muzsikus, Olga Kern korunk egyik legsikeresebb és legvirtuózabb zongoraművésze, aki eddigi pályája során intenzív érdeklődést mutatott az orosz repertoár iránt, indokolt tehát, hogy Rachmaninov III. zongoraversenyében hallhatjuk, hangszerének egyik legnépszerűbb és egyben legnehezebb versenyművében. A jellegzetes késő romantikus dallam- és harmóniavilágú mű ugyanabban az évben – 1909-ben – keletkezett, amikor a Rachmaninovnál egy évvel fiatalabb, 1874-es születésű Arnold Schönberg Öt zenekari darabja, ez az úttörő szellemű, modern kompozíció, amely új színeket és új kifejezésmódot hozott a zene világába. A két zeneszerző tehát másképp értelmezte hivatását: Rachmaninov egy életen át a hagyományhoz kapcsolódott, Schönberg pedig a változásban, új eszközök, sőt egy teljesen új kompozíciós módszer kidolgozásában hitt. Ma mindkettejük művészetét gyönyörködve hallgatjuk. Ahogyan a sokak által „konzervatívnak” bélyegzett Brahms IV. szimfóniáját is, negyedik tételében a barokk mintára felépített passacagliával – azét a Brahmsét, akiről születésének centenáriumán, egy nagy tanulmányban éppen a modern Schönberg bizonyította be, hogy igenis, haladó szellemű zeneszerző.