Bartók: A kékszakállú herceg vára / Eötvös Péter: Senza sangue
Mikor
2018. február 10., szombat
19.00-tól
Hol
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem,
Budapest
Jegyek
3.300 Ft, 4.500 Ft, 5.900 Ft, 7.900 Ft, 9.900 Ft
Elkeltek a jegyek


Bartók: A kékszakállú herceg vára / Eötvös Péter: Senza sangue



Bartók Béla A kékszakállú herceg vára, op. 11
Eötvös Péter Senza sangue
Cser Krisztián basszus
Káel Csaba
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Eötvös Péter karmester

Vannak remekművek, amelyek általános értelemben fejtik ki hatásukat az utókorra, és vannak különleges alkotások, amelyek ezen a széles körben gyakorolt befolyáson túl, konkrétan is ösztönzik egy későbbi szerző munkáját. Ilyen inspirációval szolgált Bartók egyfelvonásosa a Senza sangue szerzője számára.

Korunk egyik legsikeresebb operaszerzője, Eötvös Péter a nemzetközi hírű olasz író, Alessandro Baricco Vértelenül című novellájából alkotta meg újabb operáját, felesége és alkotótársa, Mezei Mari szövegére. A mű alapjául szolgáló történetben egy felnőtt nő találkozik azzal a férfival, aki gyerekkorában, a spanyol polgárháború idején szeme láttára ölte meg családját. A szembesülés célja nem a bosszú, hanem a megbocsátás, a megváltás keresése. A művet Eötvös tudatosan szánta Bartók egyfelvonásos misztériumjátéka, A kékszakállú herceg vára párdarabjának: a kamaradráma itt is, ott is egy nő és egy férfi lelkének titkaiba enged bepillantást. Az opera zenekarát a komponista úgy tervezte meg, hogy az (az orgona használatának kivételével) azonos legyen a Bartók-műben alkalmazott apparátussal.
A Müpa előadása a zeneszerző álmát valósítja meg: a Senza sangue ihletőjével és előképével, A Kékszakállú herceg várával együtt kerül közönség elé. A két iker-előadást Káel Csaba rendezésében láthatják az érdeklődők. Mindkét művet Eötvös Péter vezényli, aki így nyilatkozott operájáról: „Úgy készültem a megalkotására, mint egy filmrendező, aki a következő filmjét fekete-fehérben akarja forgatni. Korábbi operáimban színes hangzásra törekedtem, ebben, azokkal ellentétben, az éles kontrasztokat és a fekete, szürke és fehér árnyékokat keresem.”