A gyermekkor álmai
Mikor
2020. február 27., csütörtök
19:30-tólvárhatóan 21:40-ig
Hol
Zeneakadémia,
Budapest
Jegyek
5 500 / 4 500 / 4 000 / 3 500 Ft
Jegyvásárlás


A gyermekkor álmai

Ferencsik bérlet 4.

Benjamin Britten Simple Symphony
Toru Takemitsu From me flows what you call Time
***
William Walton I. (b-moll) szimfónia
Joó Szabolcs ütőhangszerek
Amadinda Ütőegyüttes: Bojtos Károly, Holló Aurél, Rácz Zoltán, Váczi Zoltán ütőhangszerek
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Karen Kamensek karmester

“Bemutatkozásom Budapest közönségének a koncerten elhangzó művek címeit olvasva talán kihívást jelenthet. A művek, melyeket a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral való debütálásom alkalmából tűzünk műsorra, talán kevéssé ismerősek a közönség számára, remélem azonban, hogy Önök esélyt adnak  e három alkotásnak és szerzőiknek . Úgy hiszem, kellemes meglepetésben lesz részük! Érdekes lehet a tény, hogy mind a Britten-, mind a Walton-darab 1933–34 folyamán íródott,  míg Toru Takemitsu 1930-ban született. Háborús idők és globális összefüggések. Remélem, a kompozíciók felkeltik érdeklődésüket a háborús Anglia és a háború utáni Japán gazdag zenekultúrája iránt. Mindhárom szerző komponált filmzenét is, ennek jeleit bizonyára felfedezik majd a mesterien színgazdag hangszerelésekben, a folytonosan változó hangulatokban, melyeknek palettája meggyőzően jeleníti meg a szerzők személyiségének eredetiségét és a kor  hatását.” Karen Kamensek

 

 

David Mitchell angol író 2016-ban Oslóban, egy megnyitás előtt álló könyvtár munkatársainak átadott egy novellát azzal kéréssel, hogy helyezzék letétbe, 2114-ig lepecsételve. Akit furdal a kíváncsiság, vajon mi lehet abban az írásban, amelyet közel egy évszázadra titkosítottak, most talán valamit megsejthet. A novella címe – From me flows what you call Time (Belőlem árad, amit időnek neveznek) – ugyanis megegyezik egy japán műével. Toru Takemitsu 1990-ben a New York-i Carnegie Hall százéves jubileumára komponált egy különleges versenyművet, öt ütős szólistára és zenekarra, ezzel a felirattal. Ezúttal az Amadinda Ütőegyüttes gondoskodik róla, hogy az idő a hangversenyen is jól teljék. A japán mű előtt és után két, csaknem ugyanakkor (1933 és 1935 között) keletkezett angol szimfónia szól. Az egyik a fiatal Brittené, aki vonószenekari darabot komponált négy tételben gyerekkori apró szerzeményeinek dallamait felhasználva, a másik a Brittennél tizenegy évvel idősebb Walton első alkotása a műfajban (ezen kívül még egyet írt). Egy brit zenetudós szerint az ugyan nem valószínű, hogy William Waltont a 20. század legnagyobbjaihoz sorolja majd az utókor, de az első szimfóniát biztosan a század jelentős művei közt fogják számon tartani.