A 2020/2021-es évad bérletei

„A csend harmóniájából”

Tisztelt Zeneszerető Közönségünk, Tisztelt Hangversenylátogató!

Sokszor félünk a csendtől. Társaságban kellemetlenül érezzük magunkat, ha egyszerre mindenki elhallgat. Magányunkban is gyakran inkább háttér-rádiózunk vagy televíziózunk, csak hogy szóljon valami. Csak hogy ne legyen csend.

A zeneművészetben is van egy elmélet, mely szerint a hallgatás a zene halála, a csend a zene tagadása.

Pedig ez nem igaz! A csend – vagy annak zenei megfelelője, a szünet – fontos alkotóeleme, kihagyhatatlan része a muzsikának. A csendből születik meg a dallam, a harmónia, sőt a ritmus is.

Utóbbi heteink, hónapjaink csendben teltek. Bezárkózva, félve az ismeretlen vírustól. Zene sem csendült fel, némák és üresek voltak a hangversenytermek. De ez a kényszerű szünet nekünk, a Nemzeti Filharmonikusoknak nem telt el semmittevéssel. Készültünk, gyakoroltunk, tanultunk, hogy amikor ismét felcsendülhet az emberi lét egyik legszebb és legfontosabb ajándéka, mi készen álljunk. Készen álljunk Önöknek örömet, felejthetetlen pillanatokat szerezni. Immáron tudásunk teljes fegyverzetében, és talán kicsit bölcsebben is, hiszen a kényszerű hallgatás, a sok-sok magányos gyakorlás és tanulás töprengésre késztetett bennünket. Volt lehetőségünk megállni, végiggondolni az elmúlt évek történéseit. Erényeket és eredményeket éppúgy, mint hibákat, tévedéseket. Volt időnk megerősödni hitünkben, hogy a zenével jobbá tudjuk tenni a világot, le tudjuk győzni félelmeinket, el tudjuk énekelni örömeinket, bánatainkat, és meg tudjuk vigasztalni az elesetteket.

2020/21-es évadunkat az újrakezdés, az újramuzsikálás évadának ajánljuk. A félelem nélküli találkozás, kézfogás, az újbóli lelki egymásra találás időszakának. Mint amikor hosszú csend után ismét felcsendül dallam és ritmus, harmóniában összeölelkezve.

Ebben a szellemben kívánok Önöknek önfeledt és katartikus, közös zenei pillanatokat!

 

Muzsikus üdvözlettel,

Hamar Zsolt

A Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója

<b>KOCSIS</b> BÉRLET
KOCSIS BÉRLET
MÜPA, BARTÓK BÉLA NEMZETI HANGVERSENYTEREM
A Nemzeti Filharmonikusok Kocsis bérletének négy hangversenyéből kettőt Hamar Zsolt zeneigazgató vezényel, egy estén a hegedűs fenoménként világhírnevet szerzett Maxim Vengerovot, egy alkalommal pedig a dán Michael Schønwandtot láthatjuk a pulpituson.
Olyan szólistákat üdvözölhetünk, mint a magyar közönség egyik legnagyobb kedvence, a nemzetközi sikerei csúcsán is elmélyült hegedűs, Baráti Kristóf, az izgalmasan rendhagyó egyéniségű, boszorkányos virtuozitású török zongoraművész, Fazll Say, valamint a hazai fuvolás társadalom kiválósága, Bálint János. A zenekar sokak örömére ismét Bachot játszik, Dubrovay László műve az új magyar zenét képviseli, Kodály Psalmus hungaricusa pedig a legnemesebb hazai hagyományokat. Schubert Nyolcadikja és Bruckner Kilencedikje esetében két „befejezetlen” találkozik egy este műsorán, Grieg, Sibelius és Nielsen műveinek megszólaltatásával teljes koncertet szentelünk Északnak, a bérlet utolsó hangversenyén pedig különleges Bécs–Párizs szendvicset fogyaszthatnak el a zenehallgatók – „a legnagyobb falatot” ezen az estén Mahler V. szimfóniája képviseli.
Bővebben...
<b>KOBAYASHI</b> BÉRLET
KOBAYASHI BÉRLET
MÜPA, BARTÓK BÉLA NEMZETI HANGVERSENYTEREM
Modernség és hagyományhűség vitája: ehhez szól hozzá a Nemzeti Filharmonikusok Kobayashi bérletének első estje egy Schönberg-, egy Rachmaninov- és egy Brahms-művel. A cseh nemzeti érzés és a pánszláv mozgalom szószólóiként hangzanak fel Smetana és Janáček alkotásai – közülük a Glagolita mise becses ritkaság.
Klasszikus nosztalgiák jegyében született zenéket hallunk Csajkovszkijtól, Prokofjevtől és Sosztakovicstól – köztük olyan slágereket, mint a Rokokó-variációk vagy a Klasszikus szimfónia –, és izgalmas utazást tehetünk a 19. század vége és a 20. század német-osztrák zenéjének világában, Korngold és Richard Strauss kalauzolásával. Itt is akad ritkaság, a szinte sohasem hallható Straussiana, Korngold műve, amely a Valcerkirály emléke előtt hódol, valamint Richard Strauss szintén fehér hollónak számító programszimfóniája, az Itáliából. A szólisták? A világhírű Olga Kern játssza Rahmanyinov III. zongoraversenyét, Alexander Ramm Csajkovszkij kecses variációit, és hazai kedvencünk, Kelemen Barnabás Korngold D-dúr hegedűversenyét. Karmesterként Hamar Zsoltot, Oliver von Dohnányit, a Moszkvai Virtuózok alapítóját, Vlagyimir Szpivakovot és a nagy tehetségű fiatal német dirigenst, Christoph Altstaedtet üdvözölhetjük.
Bővebben...
<b>FERENCSIK</b> BÉRLET
FERENCSIK BÉRLET
ZENEAKADÉMIA, NAGYTEREM
A Ferencsik bérlet összeállítói gondos munkát végeztek: a hangverseny-látogatók a zeneirodalom legnagyobb remekei – Schubert utolsó, „nagy” C-dúr szimfóniája, Schumann II. szimfóniája, Csajkovszkij b-moll zongoraversenye, Haydn Katona-szimfóniája és Mozart c-moll miséje – mellett ritkábban hallható művekkel is megismerkedhetnek, amelyek azonban joggal tarthatnak igényt a hallgatóság érdeklődésére.
Elég Cherubini Médeiájának drámai hangvételű nyitányára, Sibeliustól a Kalevala, a végtelen finn erdők és a liguriai tengerpart világát egyszerre megidéző II. szimfóniájára vagy Carl Philipp Emanuel Bach pezsgő frissességű hamburgi szimfóniájára gondolnunk. A felejthetetlen koncertélményeket olyan világsztárok garantálják, mint az oboajáték minden árnyalatát felmutató, karmesterként is kiváló François Leleux, a cselló mesterének számító Perényi Miklós, a berlini Komische Opernek két alkalommal is az év operaháza címet megszerző Nánási Henrik vagy a régi zene egyik ikonikus alakja, Konrad Junghänel. Kívánhatunk-e ennél többet?
Bővebben...
<b>LUKÁCS</b> BÉRLET
LUKÁCS BÉRLET
PESTI VIGADÓ, DÍSZTEREM
A Lukács bérlet elsősorban azokat szólítja meg, akiket a magyar zene sokszínűsége érdekel. Akik nyitottak a ritkaságok iránt, és olyan művek felé is érdeklődéssel fordulnak, amelyeket még sohasem hallottak, vagy akár nem is hallottak róluk. A bérlet összeállítói azonban arról is gondoskodtak, hogy az igazi közönségcsalogatók se hiányozzanak a műsorból.
Ilyen Liszt Ferenc két remeke, a Tasso című szimfonikus költemény és az Esz-dúr zongoraverseny, Kodály Zoltán Háry Jánosa és Concertója, Dohnányi Ernő fisz-moll szvitje. Külön figyelmet érdemelnek azok a kompozíciók, amelyek kottájáról már legfőbb ideje volt letörölni a port – ilyen Goldmark Károly Falusi lakodalom című szimfóniája, amelyet korábban olyan nagy dirigensek tűztek programjukra, mint Thomas Beecham és Leonard Bernstein. A szólisták – Balogh Ádám, Devich Gergely, Gál Erika, Hadady László, Haja Zsolt, Vigh Andrea és Zempléni Szabolcs – a magyar zenei élet kiválóságai, akik szinte kivétel nélkül a nemzetközi szintéren is bizonyítottak. A Lukács bérlet tehát a magyar zene átfogó seregszemléjét kínálja a közönségnek.
Bővebben...
<b>PÁSZTI</b> BÉRLET
PÁSZTI BÉRLET
PESTI VIGADÓ, DÍSZTEREM
Tisztelt Közönségünk!

Az elmúlt hónapok szorongó időszakában sok veszteséget szenvedtünk el, ám hittel telve készültünk arra, hogy újra találkozhassunk, és együttesünkkel megtörhessük a járvány által ránk kényszerített, hosszú csendet.
Úgy gondolom, a 2020‒21-es évadban igazi újjászületés lesz a Nemzeti Énekkar Pászti bérlete.
A főként oratóriumokban bővelkedő és néhány a cappella kórusművel kiegészülő műsor számait sajátos gondolati és lelki szálak kapcsolják össze.
Első hangversenyünk nyitódarabjaként Frank Martin In terra pax című, különös hangulatot árasztó oratóriumát hallhatják. A mű ‒ amelynek megszólaltatása magyarországi bemutató lesz ‒ a 2. világháború idején született, s a mostani helyzetben a koronavírus-járvány utáni újrakezdést jelenti számunkra. A magasabb szférák iránti vágy jellemzi Schumann Az éden és a péri és Bartók Cantata profana című alkotását.
A nagy klasszikusok előadásán túl fontos küldetésünk az új magyar művek bemutatása. Ennek jegyében tűztük műsorunkra többek között Kovács Zoltán, illetve Beischer Matyó Tamás egyházi ihletésű, izgalmas új kompozícióit.
A Nemzeti Énekkar az előttünk álló évadban a Nemzeti Filharmonikus Zenekar mellett vendégszereplésre hívta hazánk három jelentős együttesét: a Magyar Rádió és a Magyar Állami Operaház Zenekarát, illetve a Capella Savariát.
Tartsanak velünk izgalmasnak ígérkező hangversenyeinken, amelyek helyszíne a Pesti Vigadó lesz!

Somos Csaba
A Nemzeti Énekkar karigazgatója
Bővebben...
<b>PRÓBATERMI VENDÉGSÉG</b> <br>KAMARAZENEI BÉRLET
PRÓBATERMI VENDÉGSÉG
KAMARAZENEI BÉRLET
MÜPA, A NEMZETI FILHARMONIKUSOK PRÓBATERME
A Próbatermi vendégség sorozatban – amely évek óta hagyomány a Nemzeti Filharmonikusoknál – a zenekar próbatermébe invitáljuk a közönséget. Ezek a koncertek a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészei számára is különlegesek, hiszen kamaraegyüttesekben és az általuk kiválasztott művek előadóiként közvetlenebb kapcsolatot teremthetnek a közönséggel.
<b>ZENEMÁNIA</b> <br>BEAVATÓ KONCERTSOROZAT
ZENEMÁNIA
BEAVATÓ KONCERTSOROZAT
MÜPA, FESZTIVÁL SZÍNHÁZ
A Zenemánia következő évadában egyetlen nagy jelentőségű zenei műfajt fogunk körbejárni: a szimfonikus költeményt. Ám nem a híres darabokat fogjuk megvizsgálni, hanem olyan szerzők itthon nem játszott műveit, akiknek minden egyes hangjuk meglepetést tartogat.
Hol stílusuk, hol mondanivalójuk által, hol zenei gondolataik előremutató voltával vagy épp a magányos zeneszerzői keresgélés egy-egy meghökkentő végeredménye miatt.
Minden hagyományosan „nagy” szerzőt kihagyunk a szimfonikus költemények alkotóinak végtelen sorából. Senki ne számítson Lisztre, Richard Straussra, ám mindenkire számítson, aki felépítette, bővítette és életben tartotta ezt a műfajt. Szerzőink közt lesz Saint-Saëns, César Franck, Glazunov, Sibelius, Honegger, Martinů, Ibert, Nielsen és Ljadov. Mind-mind egy pazarlóan tehetséges kor káprázatos szimfonistái, akik egyedi tónusokkal gazdagították a zenetörténet színes palettáját. Itt az ideje felülbírálni elitista döntéseinket, hogy megismerkedhessünk az imént felsorolt komponisták tévesen „kevéssé érdekesnek” minősített remekműveivel.

Dinyés Dániel
Bővebben...