Opera bérlet / 1.
VERDI: NABUCCO
Koncertszerű operaelőadás négy felvonásban, egy szünettel, olasz nyelven
Nabucco Amartüvshin Enkhbat
Abigél Maria José Siri
Zakariás Evgeny Stavinsky
Fenena, Nabucco lánya Vörös Szilvia
Izmael, Babilónia királya Horváth István
Anna, Zakariás nővére Szalai Ágnes
Abdallo, a babilóniai király tisztje Varga Donát
Baál főpapja Gáspár István
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Vezényel: Andrea Battistoni
Verdi Nabuccójával a műfaj egyik legnagyobb slágere indítja a Nemzeti Filharmonikusok opera bérletét a 2025/2026-os évadban. A négyfelvonásos bibliai tárgyú művet – szerzője első igazán sikeres alkotását – kiváló olasz karmester, Andrea Battistoni vezényli, a legfontosabb szerepeket mongol bariton, uruguayi szoprán és orosz basszus: Amartüvshin Enkhbat (Nabucco), Maria José Siri (Abigél) és Evgeny Stavinsky (Zakariás) énekli. A koncertszerű előadás nemzetközi szereposztásának sokszínűségéhez a hazai énekestársadalom pódiumra lépő kiválóságai is hozzájárulnak. A produkcióban a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba) is jelentős szerephez jut.
Giuseppe Verdi huszonkilenc éves, amikor 1842-ben bemutatják első igazán sikeres alkotását, a babiloni fogságban szenvedő zsidó nép bibliai történetét feldolgozó Nabuccót, és ezzel egy csapásra ismert, sikeres zenés színpadi szerzővé válik, műve pedig az olasz nép szabadságvágyának jelképe lesz. A négyfelvonásos opera koncertszerű előadása a Nemzeti Filharmonikusok opera bérletének méltó nyitánya a 2025/2026-os évadban.
A produkció karmesteréül az itáliai repertoárt anyanyelvi szinten beszélő Andrea Battistonit sikerült megnyerni, a nagyszerű énekesekből álló szólistagárda pedig nemzetközi: a címszerepet alakító bariton, Amartüvshin Enkhbat Mongólia népművésze, Abigél szólama az uruguayi születésű szoprán, Maria José Siri hangján kel életre, míg Zakariás főpapként az orosz basszus, Evgeny Stavinsky lép pódiumra. Aki tudja, milyen fontos részlete az operának a híres Szabadságkórus, annak számára az sem kétséges, hogy a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba) is jelentős szerephez jut a produkcióban.
*****
A Nemzeti Filharmonikusok közönsége számára régóta magától értődő, hogy az egymást követő évadok kínálatában minden alkalommal operabérlet is szerepel. A zenekar és a kórus még Kocsis Zoltán főzeneigazgatói működésének idején kezdett zenés színpadi alkotásokat bemutatni, s ez a törekvés Vashegyi György koncepciójának is lényeges eleme. A 2025/2026-os évad mindhárom operaprodukciója koncertszerű előadás. Egy olasz, egy francia és egy orosz művet hallunk, mindhárom a 19. század termésének képviselője. Verdi Nabuccója és Csajkovszkij Anyeginje a halhatatlan operaslágerek közül való, Léo Delibes Jean de Nivelle című háromfelvonásosa pedig az elmúlt évek zenetörténeti felfedezéseinek folytatása.
A Nabucco az 1840-es évek termését képviseli, az Anyegin 1878-ban keletkezett, a Jean de Nivelle pedig szinte egyívású Csajkovszkij operájával: bemutatójának éve 1880. A maga korában sikeres, ma azonban ritkán terítékre kerülő mű címszerepe francia történelmi személy a 15. századból. Az operabérlet estjeinek vonzerejét fokozza, hogy mindhárom produkció főszereplői neves külhoni énekes sztárok a mongol Amartüvshin Enkhbattól a francia Cyrille Dubois-n át az orosz Alexey Markovig – hogy csak a három címszereplőt említsük –, sőt, a Jean de Nivelle előadásának szólistagárdája, folytatva a francia különlegességek bemutatóinak hagyományát, teljes egészében neves külföldi művészekből áll.
A Delibes-opera előadását Vashegyi György vezényli, a Nabucco karmesteréül Andrea Battistoni személyében kiváló olasz muzsikust sikerült megnyerni, míg az Anyegin az egyik legnagyobb tapasztalattal rendelkező hazai operakarmester, Kovács János pálcája alatt csendül fel.