Ez történt


NFZ, Velenczei Tamás. Kocsis Zoltán

2008. 01. 20.


Ismerik az érzést, amikor nem tudják eldönteni, mit csináljanak egy szabad estén – moziba menjenek, vagy inkább sétáljanak egyet, esetleg mindezek helyett olvasgassanak és vacsorázzanak otthon kényelmesen? Aztán, hogyha az embernek nem sikerül idejében dönteni, rosszabb esetben marad a rohangálás és a lekésett film. Nos, a Nemzeti Filharmonikusok január 11-i hangversenyének programja ezt a helyzetet jutatta eszembe, annak ellenére, hogy mindhárom műsorszám, Bartók Két képe, Haydn Esz-dúr trombitaversenye és Csajkovszkij II. szimfóniája is külön-külön izgalmas, sokféle előadói kihívást jelentő darab. Csakhogy mit keresnek ezek egymás mellett? Mennyiben készíti elő a Bartók mű a trombitaversenyt, vagy fordítva, kívánjuk-e majd a Két kép pasztelles színei, robosztus ritmusai után a virtuózan csillogó, derűs Haydn darabot meghallgatni? Nem inkább olyan ez, mint amikor a vacsora közepén fel kell pattanni az asztaltól, nehogy lekéssük a mozit, aztán a 10 perc késéssel a sötétben nagy nehezen megtalálni helyünket és bekapcsolódni a film történetébe?


A Nemzeti Filharmonikusok és Kocsis Zoltán első idei budapesti hangversenyén megszólaló három mű valóban nem kapcsolódott egymáshoz. De a koncert mégsem igazolta teljes mértékben előzetes félelmeimet, ugyanis Kocsisnak mindhárom darabban sikerült egy-egy önálló világot létrehoznia. Mintha egy rövidfilm után hazafelé sétáltunk volna egy kicsit, s utána még hosszan elüldögélnénk bőséges vacsoránk mellett.


Bartók Két képének Virágzás c. tételében Kocsis megmutathatta hihetetlen érzékét a hangszerelési finomságok megformálása iránt, és persze óriási rutinját a bartóki színek és karakterek kidomborításában. Emellett pedig mindig tökéletesen eltalálta az arányt a részletek és a nagy ívek megrajzolása között. A falu tánca sem vált darabossá, a zenekarból sugárzó energia és a különböző szólamok együttlélegzése pedig valóban emlékezetesé tette ezt a tételt.


A koncertet nyitó Bartók Két kép után hatalmasat ugrottunk, s egy egészen távoli szigeten értünk földet: Haydn Esz-dúr trombitaversenye a semmiből bukkant elő, kifogástalan, sőt lenyűgözően virtuóz előadásban. Velenczei Tamás, a Berlini Filharmonikusok szólótrombitása és a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémia tanára derűsen csillogtatta hangszerét, mintha a futamok, és más bravúroskodások, vagy a kromatikával megspékelt lírai dallam – amely a korabeli közönséget olyannyira elkápráztatta Anton Weidinger előadásában – a világ legtermészetesebb dolga lenne. Érdekes belegondolni, hogy ha a mai közönséget így le tudja nyűgözni ez a versenymű, mit érezhettek 1796-ban a hallgatók, akik talán először látták az akkor új billentyűs trombitát, s tapasztalták annak előnyeit.


A szünet után Csajkovszkij II. szimfóniája következett, szélesen áradó dallamaival, nagy tutti felbolydulásaival, meglepő zenekari effektusaival. A Nemzeti Filharmonikusok vonósait igazán csak dicsérni lehet szép és változatos tónusú hangjukért, de a fúvósok is remekeltek. Mégis hiányzott valami ebből az alaposan kidolgozott előadásból. Kocsis Zoltán dirigálásában minden természetesnek tűnt, magától értődőnek. A tempók, a dinamikai változások, a karakterek. Talán éppen a meglepetés hiányzott, az hogy Csajkovszkij romantikus-idealista zenéjét akár eltúlzottan is komolyan vegyék – vagy éppen ellenkezőleg, a cinikus 21. századi ember fülével hallgassák, rájátszva a szélsőségekre.


Mindenesetre Kocsis Zoltánnak végül igaza lett: nem kell mindig titkos zenetörténeti szálakból szőni a koncertműsort. A változatosságért hálásnak mutatkozott a jelen lévő közönség, s minden bizonnyal azok is, akik a koncertet élőben követték az interneten, a classiclive oldalon. Aki pedig nem lehetett jelen, esetleg mert inkább a mozi mellett döntött, még néhány hétig pótolhatja lemaradását.


Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2008. január 11.


Katona Márta
(Magyar Rádió, Új Zenei Újság, 2008. január 20., Muzsika, 2008. március)

100 évesek vagyunk