G-dúr románc

Beethoven hegedűre és zenekarra komponált két románca a mester legnépszerűbb művei közé tartozik. Hogy kinek, milyen alkalomból íródtak, nem tudjuk, és még keletkezésük idejét sem ismerjük pontosan. Annyi bizonyos csak, hogy a zeneszerző bátyja, Karl 1802-ben mindkét darabot fölajánlotta a Breitkopf und Hartel kiadónak. A kutatók a No. 2-es, F-dúr darab keletkezését 1798 körülre, a No. 1-es G-dúrét 1801/2-re teszik (a sorszám, illetve a művek opusszáma csupán a nyomtatott megjelenés idejét jelzi: a G-dúr 1803-ban, Op. 40-ként, míg az F-dúr 1805-ben, Op. 50-ként került kiadásra.)
Mindkét műre tökéletesen illik a Rousseau híres Dictionnaire-jének „Romance” címszavában leírt jellemzés: „egyszerű, megindító stílus, amiben nincs semmi manír, semmi dísz… tetszetős, természetes dallammal, amely önmagában hat”. Nagy népszerűségük titkát is bizonyára ebben a megejtő dallamosságban, s az első hallásra is jól követhető, általában szimmetrikus, 4 és 8 ütemes egységekből építkező megformálásban kell keresnünk. Mindkét románc rondóformában íródott, két epizóddal, s mindegyiket a lírai alapkarakter és az epizódokban megjelenő virtuozitás tökéletes egyensúlya jellemzi – a látszólagos egyszerűség ellenére azonban a zeneszerző számtalan apró kompozíciós ötlettel teszi mindegyiket izgalmassá és egyedivé.
A G-dúr románc rondótémáját, annak kíséretével együtt a hegedű önállóan intonálja, s a téma mindkét felét rögtön megismétli a zenekar (pontosan ugyanúgy, mint Mozart d-moll zongoraversenyének Romanze tételében). Ezt a témát a szólista minden visszatérésekor másképp játssza: először a kíséret válik mozgalmasabbá, a téma utolsó megjelenésekor pedig már nincs ismétlés, a dallamot a szólóhegedűn halljuk díszítve-variálva, a zenekar kíséretével. A rondótémához első elhangzásakor a zenekar pontozott ritmusú „függeléket”, lezárást illeszt, ami egy pillanatra Beethoven zenéjének egy másik, „hősi” karakterét villantja fel. Ez a pontozott motívum azután minden formahatáron megjelenik, s belőle épül majd a karakter-beli kontrasztot hozó, e-mollra sötétedő második epizód is.