Anyai mondóka, op. 43 no. 2

Richard Strauss (1864-1949) három dalt komponált 1899-ben, „régi német költők” verseire. A Friedrich Gottlieb Klopstock (1724-1803), Gottfried August Bürger (1747-1794) és Johann Ludwig Uhland (1787-1862) költeményeire szerzett sorozatot a berlini opera ünnepelt énekesnőjének, Ernestine Schumann-Heinknek dedikálta. A középső dalt (Muttertändelei) 1900-ban meghangszerelte, majd két másik kompozícióval (Meinem Kinde, op. 37/3; Wiegenlied, op. 41/1) együtt – kifejezetten felesége fellépéseire – egyfajta „anya-ciklust” alakított ki. Burger verséhez (mely egy édesanya incselkedő, enyelgő dalocskája), csengő-bongó rímeihez, nyelvtörő, mondókaszerű ritmusaihoz Strauss rendkívül pezsgő, szellemes muzsikát komponált. Az ismétlődő strófa-mottók és a refrének adhatták az ötletet a dal formakoncepciójához. Strauss egyfelől érzékelteti a strófikus dalszerkezetet, másfelől viszont a visszatérő szakaszokban a variáló kedvét is kiélhette.

 

 

Gottfried August Bürger
Muttertändelei

 

Seht mir doch mein schönes Kind,
Mit den goldnen Zottellöckchen,
Blauen Augen, roten Bäckchen!
Leutchen, habt ihr auch so eins? –
Leutchen, nein ihr habet keins!

 

Seht mir doch mein süßes Kind!
Fetter, als ein fettes Schneckchen,
Süßer, als ein Zuckerweckchen!
Leutchen, habt ihr auch so eins? –
Leutchen, nein ihr habet keins!

 

Seht mir doch mein holdes Kind!
Nicht zu mürrisch, nicht zu wählig!
Immer freundlich, immer fröhlich!
Leutchen, habt ihr auch so eins? –
Leutchen, nein ihr habet keins!

 

Seht mir doch mein frommes Kind!
Keine bitterböse Sieben
Würd’ ihr Mütterchen so lieben.
Leutchen, möchtet ihr so eins? –
O ihr kriegt gewiß nicht meins!

 

Komm’ einmal ein Kaufmann her!
Hunderttausend blanke Thaler,
Alles Gold der Erde zahl’ er!
O er kriegt gewiß nicht meins! –
Kauf’ er sich wo anders eins!
 

100 évesek vagyunk