Ez történt


Mozart és Bruckner Skrowaczewski és az NFZ koncertjén

2008. 05. 11.


Vendégkarmester állt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén május 8-án a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben tartott előadáson. A lengyel dirigens, Stanislaw Skrowaczewski idén 85 éves, imponáló életutat járt be, jelenleg is olyan aktív, mint feleannyi idős kollégái: vezető karmester Japánban, vendégkarmester a Saar-vidéki Rádiózenekarnál.


Mozart 338-as jegyzékszámú C-dúr szimfóniáját és Bruckner VII. szimfóniáját vezényelte a Klemperer-bérlet keretében.


Mozart C-dúr szimfóniája az utolsó, melyet még Salzburgban írt. Elérkezettnek látta az időt arra, hogy feladja biztos állását, a kényszerű alkalmazkodást a bizonytalanért. Tudjuk, hogy Mozart nem élt később anyagi biztonságban, pénzét elherdálta (Konstanzéval és a barátokkal együtt); Bécsbe költözött, itt is mutatták be a menüett nélküli szimfóniát, nagy sikerrel, „magnifique” írta apjának. A bemutatón akkori mértékkel mérve óriási zenekar játszott, dupla annyi, mint ahányan közreműködtek az NFZ tagjai közül. Mozartot játszani hálás, hiszen a közönség szereti a szép dallamokat, világos formálást, a türelmet próbára nem tevő hosszúságú tételeket. Ám Mozartot játszani nagy kihívás is, hiszen minden hangnak, hangsúlynak értelme van, amit meg kell találni, különben az igazi mélység nem kerül a felszínre. Nos, Skrowaczewski csak érintőlegesen tudta kiaknázni a mű szépségeit a nyilvánvalóak mellett. Az első, Allegro vivace tétel karaktereit nem igazán találta el, szinte alig volt különbség a témák között. Különösen a játékos karaktert hiányoltam, a pezsgést, a könnyedséget, helyette egy vaskos, már-már erőszakos melléktémát hallottunk. A második tétel kettős ékesítései sorra-rendre pontatlanul sorjáztak a hegedűszólamokban, a tétel kellemes hangulatából így lecsípve, a hangzás sem a megszokott minőségű volt. A könnyed tétel az el nem választott egységek miatt hosszúnak tűnt a szép dallamok ellenére is. A Finale expozíciója – melyet ismételtek, ugyanazokkal a technikai hibákkal – nem sziporkázott, holott minden adott volt hozzá: nagyszerű, virtuóz zenei anyag, kiváló zenekar, langyos este. A kidolgozási rész közepétől megmozdult valami, a karakterek a helyükre kerültek, a gyors játék pontos és hibátlan volt. Ki kell emelni az oboákat: bár a szimfónia korábbi tételeiben nem, de a második Allegro vivacéban fantasztikus atmoszférát teremtettek.


Skrowaczewski kívülről vezényelte a szimfóniát, értelmezésében egy átlagos előadást kaptunk.


Szintén kívülről vezényelte a dirigens Bruckner nagyszabású, körülbelül egyórás VII., E-dúr szimfóniáját is. Az első tétel gyönyörűen kivitelezett csellódallamát a hegedűk ugyanolyan hőfokkal, szépséggel ismételték. A tétel előbb említett témája újrabemutatásakor valami fantasztikus, megdöbbentően különleges hangszínt kevert ki a karmester, a legszebb pillanatok egyike volt a koncert során. Jól kiemelték a kóda előtti modulációk tömkelegét, előkészítve a záró szakaszt, mely komoran, ünnepélyesen zúgott (bár rengeteg pontatlansággal a hegedűszólamok részéről), ahogy azt Bruckner elő is írta. A második tétel fő zenei egysége Wagner-tubákon hangzik fel, Bruckner a zeneszerző iránti, majdhogynem beteges rajongássá fokozódott tisztelete miatt. Az előadás gyenge pontja a Wagner-tubások játéka volt. Szinte sose léptek be egyszerre, fals hangokat is hallottunk. A sötét, komor hangzást Bruckner fokozza a hegedűk G-húrjára írt szólammal. Ilyen egyöntetű, sötét tónusú, fájdalmas hangzást csak a legihletettebb percekben lehet hallani, minden egyes hasonló megszólalás ugyanilyen intenzitású csodával ajándékozta meg a hallgatót. A scherzo karakterei minden igényt kielégítettek: jellegzetes, szaggatott dallam, melyben ott feszül a dráma, izgalmas hangzásképek, könnyedebb trió. Az utolsó tétel karaktermegjelenítései is igazodtak Bruckner elgondolásához. A grandiózus, jól felépített lezárás ünnepélyessége méltón zárta a művet.


A zenekar több hibaszázalékkal játszott, mint ahogy megszoktuk. A mindig kiváló hegedűsök talán elfáradtak a koncertévad végére. A Bruckner-szimfóniában a fuvolaszólók érzékenyen reagáltak a zenei anyagokra, a dinamikai árnyalatok, az agogikai megoldások, a vibratóval kiemelt hangok csodásak voltak. Stanislaw Skrowaczewski hatalmas elánnal, mesterségbeli tudással vezényelte végig a koncertet, a romantikus szimfónia (az összes Brucknert lemezre játszotta) közelebb állt hozzá. Egy tapasztalt, idős, de fiatalos lendületű, szimpatikus karmestert ismerhettünk meg.


2008. május 8., Művészetek Palotája


szabói
(Papiruszportál, 2008. május 11.)

100 évesek vagyunk