Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok
Mikor
2023. június 21., szerda
16:00-tólvárhatóan 22:45-ig
Hol
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem,
Budapest


Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok

Budapesti Wagner-napok

Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok

Hans Sachs – Thomas Johannes Mayer
Veit Pogner – Bretz Gábor
Fritz Kothner – Nagy Zoltán
Walter von Stolzing – AJ Glueckert
Éva – Mojca Erdmann
Dávid – Cornel Frey
Magdaléna – Ulbrich Andrea

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Rendező: Michael Schulz

Van mire figyelnie, van min nevetnie, van min elgondolkodnia A nürnbergi mesterdalnokok nézőjének. Középkor, Németország, mesterek, valós és kitalált személyek. És persze utalás, karikatúra, hiszen tudjuk, hogy a vaskalapos Beckmesserben a Wagner-ellenes kritikust, Eduard Hanslickot páholtatja el a mérges polgárokkal a kaján zeneszerző. Sachs alakítóját, a formátumos Thomas Johannes Mayert a Müpa közönsége régóta ismeri, de hasonló lelkesedéssel üdvözlik a remek német baritont, Kurt Moll egykori tanítványát Párizsban, Berlinben, Zürichben is – nemcsak Wagner-szerepekben, hiszen énekel Mozartot, Webert, Verdit, sőt Berget, Hindemithet is. Az ifjú frank lovag, Stolzingi Walter szerepében színpadra lépő amerikai tenor, a Frankfurttól New Yorkig (Met), Firenzétől Tokióig minden neves operaházban otthonos AJ Glueckert is sokoldalú: Wagner-szerepei (Lohengrin, Froh, Erik) mellett Pinkertontól Don Joséig sokféle stílusban énekel. Évát a német szoprán, Mojca Erdmann formálja meg, akit elsősorban Mozart-hősnőként ismert meg a világ, de repertoárja tulajdonképpen a barokktól a kortársakig terjed, a Müpa közönsége pedig legutóbb 2022. január 1-jén hallhatta őt A teremtés szólistájaként. A magyar közönség a Wagner-napok minden előadásán különös örömmel fogadja a hazai művészek jelenlétét: a produkciót ezúttal olyan énekesek erősítik, mint Pognerként Bretz Gábor és Magdalénaként Ulbrich Andrea.

Wagner érett remeke, melyet már a Trisztán után, de még a Ring befejezése előtt írt, hivatalosan vígopera, és nem is marad adósunk a szórakoztatással, de jóval összetettebb: szó esik benne fiatalságról és öregségről, szerelemről és barátságról, művészetről és mesterségről, újításról és maradiságról. Az elsőrangú énekesgárda és a Wagner-stílust anyanyelveként beszélő karmester, Axel Kober, a Deutsche Oper am Rhein zeneigazgatója, aki korábban Bayreuthban is vezényelt garancia arra, hogy a Budapesti Wagner-napok előadása a mű minden szépségét felszínre segíti.