Madarász 70
Mikor
2020. szeptember 4., péntek
19:30-tólvárhatóan 21:30-ig
Hol
Pesti Vigadó,
Budapest
Jegyek
4 000 / 3 500 Ft
Jegyvásárlás


Madarász 70

Bérleten kívüli hangverseny

Madarász Iván RAP-petíció
Madarász Iván Episodi concertanti – III. fuvolaverseny
***
Madarász Iván Lót

Szélpál Szilveszter rap
Wendler Enikő fuvola
Szegedi Csaba Lót
Meláth Andrea Lótné
Szabóki Tünde Lót 1. lánya
Létay Kiss Gabriella Lót 2. lánya
Kiss B. Atilla 1. angyal
Boncsér Gergely 2. angyal
Kovács István Árus
Viszló István Zsebtolvaj
Dékán Jenő Homoszexuális
Bakos Kornélia Prostituált
Káldi-Kiss András Koldus

A Magyar Állami Operaház Gyermekkórusa (vezető karnagy: Hajzer Nikolett)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Vajda Gergely

A Madarász Iván muzsikájának szentelt est első darabja – a RAP-petíció – igazi határátlépés a klasszikus zenétől távoli rap világába – mind a komponista, mind a fiatal bariton, Szélpál Szilveszter számára, aki a Szegedi Nemzeti Színházban opera- és operettszerepekben lép fel.

A zeneszerző eddigi munkásságában kitüntetett hely illeti meg a fuvolát, hiszen ez a hangszer az egyetlen, amelyre három versenyművet is komponált. Az Episodi concertanti, vagyis a III. fuvolaverseny fontos mérföldkő azon az úton, amelynek korábbi állomásai a Flautiáda és a Concerto F(L)A. Csengery Kristóf így ír a koncert második számáról: „A főszerep a fuvoláé, amelynek szólama mindjárt a mű elején hosszú hangokkal, frullatókkal, crescendókkal, gyors gesztikuláló szakaszokkal, majd tartott hangokon végrehajtott glissandókkal jelzi, hogy Madarász a hangszeres írásmódban az elmúlt évtizedek összes innovációját kamatoztatja.” A kompozíció különlegessége, hogy a fuvola három jól elkülönülő szakaszban kamarazenei betétként előbb az oboával, majd a trombitával, végezetül a szólóhegedűvel játszik duettet. A darab lassú, poétikus résszel ér véget.

A koncert második felében a Lót című opera csendül fel, amely 1985-ben született a Magyar Televízió felkérésére, Karel Čapek novellája nyomán. A bibliai történettől eltérően Lót, miután megmenekítette családját, visszamegy Szodomába, hogy osztozzon a többiek sorsában. A zene lüktetésének fő éltető eleme a repetíció. Drámai kórusok váltakoznak megrázó erejű szólórészekkel. A címszerepben a kiváló lírai baritont, Szegedi Csabát hallhatjuk.

Vajda Gergely 1973-ban született karmester, zeneszerző, klarinétművész. Tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végezte. 2011-től 2014-ig a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának első karmestere, majd első vendégkarmestere. 2011-től a Huntsville-i Szimfonikusok zeneigazgatója, 2018 óta az UMZE Kamaraegyüttes művészeti vezetője, az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány programigazgatója. Pozíciói mellett számos nemzetközi együttes, zenekar és operaház visszatérő vendég-dirigense.