Bartók születésnapján
Mikor
2021. március 25., csütörtök
19:30-tólvárhatóan 21:15-ig
Hol
Pesti Vigadó,
Budapest
Jegyek
4 000 / 3 500 Ft
Jegyvásárlás


Bartók születésnapján

Pászti bérlet 3.

Bartók Béla Falun – tót népdalok nyolc női hangra és kamarazenekarra, BB 87b, Sz 78
Kovács Zoltán Credo – ősbemutató
***
Hamar Zsolt Offertórium
Bartók Béla Cantata profana, BB 100, Sz 94
Szabóki Tünde szoprán
Bakos Kornélia alt
Horváth István tenor
Kovács István basszus
Fekete Attila tenor
Alexandru Agache bariton
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Hontvári Gábor karmester

Bartók Béla 140. születésnapján a zeneszerző két remekműve keretezi a koncertet. Előbb a korábban szólóhangra alkotott öt szlovák népdalból általa kamarazenekarra és női karra átírt három hangzik el, a Lakodalom (Svatba), a Bölcsődal (Ukolievarka) és a Legénytánc (Tanec mladencov).

A hangverseny végén a Kárpát-medence folklórkincsét is felvonultató, a felnőtté váló ifjak útkeresését balladai hangvétellel megszólaltató Cantata Profana. Nem véletlen, hogy Bartók  éppen a mű keletkezése idején fogalmazta meg ars poeticáját egy levélben: „Az én igazi vezéreszmém […] a népek testvérré-válásának eszméje. A testvérré-válásé minden háborúság és minden viszály ellenére.”

Nagyszerűen rímel a két Bartók-műre a velük egy estén megszólaló két kortárs alkotás, két misetétel.

Kovács Zoltán Credo című műve a Nemzeti Filharmonikusok által tavaly bemutatott Missa Pannonica kibővítéseként készült 2019-ben. Az önállóan is előadható darabról a szerző így írt: „A mű szerkezete hűen követi a nicea–konstantinápolyi hitvallás tradicionális textusának tagolódását. A három nagy tablóból kiemelkedik a szólisták középső szakasza, melyben többek között Krisztus kereszthalálának drámai pillanatai is felelevenednek. A zene eklektikus hangvétele döntően európai tradíciókra épül. Emellett olykor távolabbi hatások, például afroamerikai spirituálék dinamikus, improvizatív retorikája is tovább színezik a kifejezésmódot.”

Hamar Zsolt így jellemzi a szünet után felcsendülő kompozícióját: Kórusra és zenekarra komponált, Offertórium című művem műfaja szerint kantáta. Az eredetileg a cappella kórusműként bemutatott ősverzió után 2007-ben írtam hozzá zenekari kíséretet, melynek előadója már akkor is a Nemzeti Énekkar volt. A mostani egy erősen újragondolt és sok helyen átírt változat, melyet a Nemzeti Filharmonikus Zenekarnak, illetve a Nemzeti Énekkarnak ajánlok. A 24. zsoltár szövegére íródott mű a mélységből a magasságba, a sötétségből a világosságba vágyakozó ember csendes fohásza.”