Mikor
2018. június 07.
16.00 - 23.00
Hol
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem,
Budapest
Jegyek
5.500 Ft, 7.900 Ft, 10.900 Ft, 14.900 Ft, 19.900 Ft
Tovább


Wagner: Trisztán és Izolda



Fischer Ádám karmester
Wagner Trisztán és Izolda

Peter Seiffert
Trisztán

Anja Kampe
Izolda

Matti Salminen
Marke király

Daniel Boaz
Kurwenal

Neal Cooper
Melot

Schöck Atala
Brangäne

Megyesi Zoltán
Pásztor

Haja Zsolt
Kormányos

Horváth István
Fiatal hajós

Nemzeti Filharmonikus Zenekar
a Nemzeti Énekkar Férfikara (karigazgató: Somos Csaba)

A két halhatatlan szerelmes története már a 19. századot megelőző időkben is az egyetemes művelődéstörténet maradandó része volt, megkerülhetetlenné és egy korszak jelképévé azonban alighanem a romantika tette. Richard Wagner zenedrámája ugyanis arra vállalkozott, hogy a kor két nagy kultuszát egyesítse.

A romantika egyik nagy témája természetesen a szerelem. Senki sem tudott olyan lángolón és szenvedélyesen szeretni, mint a regényesség korának hősei. A szerelem volt az a fény, amely ragyogásával elárasztotta a romantika korszakát, uralkodva költészeten, zenén, festészeten. Ugyanakkor ennek a kornak volt egy másik nagy témája is, a kontraszt jegyében: a sötétség, az éjszaka, a halál. Novalistól Caspar David Friedrichig az éjszakának szentelt műalkotásokkal van tele a 19. század, és a halálkultusz nyomot hagyott a romantikus versekben, prózában, zenében is. Wagner az 1850-es évek második felében úgy alkotta meg az immár túlcsorduló korszakába jutott romantika egyik legnagyobb mesterművét, a középkori monda nyomán saját szövegre megírt Trisztán és Izoldát, hogy az a heterogén romantikus gondolkodásnak mintegy gyújtópontjaként funkcionált, egyesítve a szerelemittas életérzést a halálkultusszal. Ezért olyan hatalmas a feszültség ebben a műben.
Tizenharmadik évében a Budapesti Wagner-napok működésének új korszakába jutott: elérkezett a pillanat, amikor egy fontos alkotást a fesztivál történetében immár második verzióban visznek színre. Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra 2010-es produkciója után most a kiváló olasz színházi rendező, költő és dramaturg, Cesare Lievi álmodja színpadra új felfogásban a tragikus sorsú szerelmesek történetét. Peter Seifert keresett német hőstenor, Lohengrin-alakítását egy kritikus „a Wagner-éneklés világraszóló eseményének” nevezte. Az izraeli Daniel Boaz a bécsi Staatsoper tagja; a Wagner-operák bariton szerepeit is mindig nagy sikerrel énekli. Neal Cooper a Covent Gardenben is Melot szerepében debütált. Anja Kampe a Bajor Állami Operában, Bayreuthban és Barcelonában is végigénekelte Sieglindeként a teljes Ringet. Schöck Atala Bayreuthban Pierre Boulez és Fischer Ádám vezényletével a Parsifalban lépett fel, Viráglányként a Müpa produkciójában is részt vett. Fischer Ádám 2001-ben debütált Bayreuthban, művészi teljesítményét az Opernwelt „Az év karmestere” címmel ismerte el. Kossuth-díjas, a bécsi Staatsoper tiszteletbeli tagja, a Budapesti Wagner-napok művészeti koncepciójának megalkotója.

Az előadáshoz kapcsolódóan a Budapesti Wagner-napok látogatói június 7-17. között a Fesztivál térben kiállítást is megtekinthetnek, amelyen a Trisztán és Izolda eddigi hazai előadásainak színpadképei mellett budapesti vonatkozású érdekességekre, meglepetésekre is számíthatnak az érdeklődők.