Igor Stravinsky vonószenekari műve, a Concerto in D (vagy franciás címváltozatban in Re) Paul Sacher  felkérésére készül.  A  svájci Sacher  (1906-1993) ügyes, tehetséges,  bár nem kiemelkedő képességű karmesterként kezdte pályáját, majd  szerencsés házassága révén igen nagy vagyonhoz jutott, amelyet nagy részben a művészetek – elsősorban a zene—pártolására használt.  1926-ban megalapította a  Baseli Kamarazenekart.   Az együttes tíz éves fennállását azzal  ünnepelte meg, hogy jeles komponistáktól rendelt műveket – többek közt Bartóktól.  A „Zene húros- ütőhangszerekre és cselesztára” hatalmas sikere után Bartók további megrendeléseket is kapott (pl. Divertimento).  A húsz éves  évfordulóra  készült el Stravinsky Concertója,  bemutatójára  1947 elején került  sor.  
A cím jól jelzi, hogy alapvetően tonális zenéről van szó, és a tonalitás alapja a „d” hang. Ugyanakkor szándékosan homályban hagyja a kérdés, vajon dúr, vagy moll-e az alaphangnem. Éppen az a lényeg, hogy a zene  ingadozik a kettő közt.  Rögtön  a nyitótétel  kezdetén éles ellentét bontakozik ki  a dúr  és moll terc  közt:  az előbbi a magas, az utóbbi a mély regiszterben szól, maga az alaphang (a „d”) azonban eleinte hiányzik.  A kemény, energikus hangzású főtéma ellentétpárja egy lágyabban hullámzó, kecses „melléktéma” (ha az előbbihez férfiak táncát asszociáljuk, az utóbbi feltétlenül lányok hajladozása). Lényegében e kettő uralja az első tételt.  A B-dúr (ezúttal egyértelműen dúr) középső, lassú tétel  erősen emlékeztet Stravinsky egy  1928-ban komponált vonószenekari balettzenéjére,  az Apollón musagete antik szépségeket idéző, idilli világára – és ezen keresztül a komponista  által mindig is nagyra tartott Csajkovszkij zenéjére.  A finale ismét energikus, fürge muzsika.  Stravinsky a huszas  évek elején kezdett el olyan műveket alkotni, amelyeket a zenekritikusok „neo” stílusúnak (többnyire „neoklasszikus”-nak neveztek.  Az Egyesült Államokba való megtelepedése (1939) után is kitartott egy  ideig ennél a stíluseszménynél:  a  Concerto in  Re a „neo”-stílus parádés példája.  Pár esztendő múlva aztán a mindig megújulni képes zeneszerző radikálisan váltott:  az ötvenes években ún. szeriális műveket  kezdett komponálni . Látszólag átvette tehát Schoenberg módszerét.  Aki azonban meghallgatja e kései  darabokat, tudja, hogy Stravinsky valójában mindig is meg tudta őrizni markáns, senkihez sem hasonlítható egyéniségét.