BEETHOVEN + ORBÁN
Mikor
2026. május 7., csütörtök
19:30-tólvárhatóan 21:20-ig
Hol
Pesti Vigadó,
Budapest
Jegyek
6 500 Ft, 5 500 Ft
Jegyvásárlás


BEETHOVEN + ORBÁN

Lukács bérlet / 3.

Erdélyi Dániel karmester

Robert SCHUMANN: Julius Caesar – nyitány, op. 128
ORBÁN György: Sopra canti diversi vonószenekarra
Erich Wolfgang KORNGOLD: Sok hűhó semmiért – szvit, op. 11
***
Ludwig van BEETHOVEN: 5. (c-moll, „Sors”) szimfónia, op. 67

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Erdélyi Dániel

Schumann kései Julius Caesar-nyitánya izgalmas ritkaság, megszólalása szenzáció, mint ahogyan az Korngold – hasonlóképpen Shakespeare-színmű által inspirált – Sok hűhó semmiért szvitje is. Pusztán e két műért is érdemes lenne meghallgatni a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Lukács bérletének harmadik hangversenyét. A koncert fiatal dirigense, Erdélyi Dániel azonban a két Shakespeare-ihlette muzsika között Orbán György vonószenekarra komponált Sopra canti diversi című alkotását is elvezényli, a szünet után pedig Beethoven megunhatatlan és felkavaró „Sors”-szimfóniájával, az Ötödikkel örvendezteti meg a közönséget ezen a kihagyhatatlannak ígérkező estén.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar Lukács bérletének záró estje ugyanazt az izgalmas programszerkesztési logikát követi a ritkaságok felfedezése, a kontrasztelvű műsorszerkesztés és a halhatatlan klasszikus alkotásokkal való örömteli találkozás jegyében, amely az első két hangverseny műsorának kialakításában is meghatározó szerepet játszott. Ezúttal is hallhatunk Shakespeare-színmű által inspirált muzsikát, de most kettőt is: Schumann kései Julius Caesar-nyitánya éppoly különleges és megismerésre méltó zenei csemege, mint Korngold Sok hűhó semmiért szvitje. A kettő között magyar zene szólal meg: Sopra canti diversi című háromtételes vonószenekari alkotását Orbán György 2014-ben komponálta, az Erdődy Kamarazanekar számára. Végül a szünet után minden idők egyik legnépszerűbb zeneműve zárja a koncertet: Beethoven 5. (c-moll, „Sors”) szimfóniája, amely a küzdő és végül győzedelmeskedő ember portréját rajzolja meg. A hangversenyt a fiatal magyar karmestergeneráció kiemelkedő tehetségű képviselője, Erdélyi Dániel vezényli.

*****

A három hangversenyből álló Lukács bérlet csupa felfedezés. Mindenekelőtt két fiatal karmester nevét jegyezhetjük meg, hiszen a középgenerációt képviselő Héja Domonkos által vezényelt első koncert után a másodikon a harmincegy éves Hontvári Gábor, a harmadikon a harminchét éves Erdélyi Dániel számára kínál lehetőséget a bemutatkozáshoz a Nemzeti Filharmonikus Zenekar.

A műsorok is sok érdekességet tartogatnak a friss élményekre vágyó zenehallgatóknak. Ilyen az első estén a hajdani Zeneakadémia megbecsült tanára, a romantikus Robert Volkmann III. Richárd nyitánya, amelyet merész stiláris ugrással Kurtág György Brácsaversenye követ. A második hangverseny hasonlóan éles váltással társítja Csajkovszkij nyitányfantáziáját, A vihart és Petrovics Emil 5. kantátáját, míg a harmadik alkalommal Schumann Julius Caesar-nyitánya után Orbán György vonós zenekari művét (Sopra canti diversi) és Korngold Sok hűhó semmiért szvitjét hallhatjuk.

A feltűnően tudatos műsortervezésre mindhárom program esetében a második rész teszi fel a koronát, a szünet után ugyanis mindannyiszor egy-egy népszerű Beethoven-szimfónia következik: először a 7., a középső hangversenyen a 6. („Pastorale”), míg a bérlet záró koncertjén az 5. („Sors”) szimfónia képviseli a kevésbé ismert zenék után az alaprepertoár legtekintélyesebb pilléreit. Kurtág versenyművét az első estén korunk egyik legkiválóbb brácsaművésze, Szűcs Máté tolmácsolja, míg Petrovics Emil kantátájának énekszólói Cserményi Zsombor basszusán csendülnek fel.

100 évesek vagyunk