BEETHOVEN + PETROVICS
Mikor
2026. április 10., péntek
19:30-tólvárhatóan 21:20-ig
Hol
Pesti Vigadó,
Budapest
Jegyek
6 500 Ft, 5 500 Ft
Jegyvásárlás


BEETHOVEN + PETROVICS

Lukács bérlet / 2.

Hontvári Gábor karmester

Pjotr Iljics CSAJKOVSZKIJ: A vihar – nyitányfantázia, op. 18
PETROVICS Emil: 5. kantáta (Törökországi levelek), op. 29
basszushangra és kamarazenekarra
***
Ludwig van BEETHOVEN: 6. (F-dúr, „Pastorale”) szimfónia, op. 68

Cserményi Zsombor basszus
Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Hontvári Gábor

Pjotr Iljics Csajkovszkij nyitányfantáziája, A vihar Shakespeare azonos című drámájának hangulatát eleveníti fel, Petrovics Emil 5. kantátája, a Törökországi levelek II. Rákóczi Ferenc íródeákja és kamarása, a fejedelemhez haláláig hű Mikes Kelemen alakját idézi meg, Beethoven 6. (F-dúr, „Pastorale”) szimfóniája pedig az Ember és a Természet harmóniáját dicsőíti. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar izgalmas tematikus programokat kínáló Lukács bérletének második estjén a kantáta basszusszólóját Cserményi Zsombor, a Nemzeti Énekkar tagja énekli, a koncerten tehetséges fiatal karmestert ismerhet meg a közönség Hontvári Gábor személyében.

Csajkovszkij megindító szépségű Rómeó és Júlia nyitányfantáziáját jól ismeri a közönség, a hasonlóképpen Shakespeare-dráma által inspirált másik azonos műfajú mű, A vihar azonban felfedezésnek ígérkezik a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Lukács bérletének második koncertjén. A koncert fiatal karmestere, Hontvári Gábor ezután a közelmúlt magyar zenéjének egyik jeles alkotását, Petrovics Emil 5. kantátáját, a Mikes Kelemen alakját megidéző Törökországi leveleket vezényli a Nemzeti Énekkar basszusa, Cserményi Zsombor közreműködésével. A szünet után Beethoven egyik legszebb és legvonzóbb zenekari műve, a 6., (F-dúr, „Pastorale”) szimfónia csendül fel: a kompozíció programzenét előlegező, ábrázoló szellemű tételei a természetben élő ember lelki harmóniáját éneklik meg. A Lukács bérlet különleges csemegét kínál az igényes zenehallgatóknak, akik minden koncerten megismerhetnek egy-egy Shakespeare által ihletett zeneművet (a harmadik estén kettőt is), meghallgathatnak egy alkotást a közelmúlt magyar zenéjének értékei közül, hogy végül megmerítkezzenek egy közkedvelt Beethoven-szimfónia érzelem- és indulathullámaiban.

*****

A három hangversenyből álló Lukács bérlet csupa felfedezés. Mindenekelőtt két fiatal karmester nevét jegyezhetjük meg, hiszen a középgenerációt képviselő Héja Domonkos által vezényelt első koncert után a másodikon a harmincegy éves Hontvári Gábor, a harmadikon a harminchét éves Erdélyi Dániel számára kínál lehetőséget a bemutatkozáshoz a Nemzeti Filharmonikus Zenekar.

A műsorok is sok érdekességet tartogatnak a friss élményekre vágyó zenehallgatóknak. Ilyen az első estén a hajdani Zeneakadémia megbecsült tanára, a romantikus Robert Volkmann III. Richárd nyitánya, amelyet merész stiláris ugrással Kurtág György Brácsaversenye követ. A második hangverseny hasonlóan éles váltással társítja Csajkovszkij nyitányfantáziáját, A vihart és Petrovics Emil 5. kantátáját, míg a harmadik alkalommal Schumann Julius Caesar-nyitánya után Orbán György vonós zenekari művét (Sopra canti diversi) és Korngold Sok hűhó semmiért szvitjét hallhatjuk.

A feltűnően tudatos műsortervezésre mindhárom program esetében a második rész teszi fel a koronát, a szünet után ugyanis mindannyiszor egy-egy népszerű Beethoven-szimfónia következik: először a 7., a középső hangversenyen a 6. („Pastorale”), míg a bérlet záró koncertjén az 5. („Sors”) szimfónia képviseli a kevésbé ismert zenék után az alaprepertoár legtekintélyesebb pilléreit. Kurtág versenyművét az első estén korunk egyik legkiválóbb brácsaművésze, Szűcs Máté tolmácsolja, míg Petrovics Emil kantátájának énekszólói Cserményi Zsombor basszusán csendülnek fel.

100 évesek vagyunk