Ferencsik bérlet / 4.
Wolfgang Amadeus MOZART: Don Giovanni – nyitány, K. 527
Wolfgang Amadeus MOZART: c-moll zongoraverseny, K. 491
***
Wolfgang Amadeus MOZART: g-moll szimfónia, K. 550
Berecz Mihály zongora
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Vashegyi György
Egy este Mozarttal: van-e nagyobb boldogság ennél? A költői kérdésre adható válasz még akkor sem kérdéses, ha a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Ferencsik bérletének negyedik estjén felhangzó művek egytől egyig moll hangneműek, vagyis a koncert borús tónusok, tragikum és drámaiság jegyében zajlik. Don Giovanni-nyitány, c-moll zongoraverseny, „nagy” g-moll szimfónia: Wolfgang Amadeus alkotói termésének csúcsain járunk, nem is véletlen, hogy ezek mind kései művek. A karmester a Nemzeti Filharmonikusok Kossuth-díjas főzeneigazgatója, Vashegyi György, a szólista pedig a régi zene világában is otthonos, kiváló fiatal zongoraművész, Berecz Mihály.
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar Ferencsik bérletének legfőbb „zenei vadászterülete” a bécsi klasszika, és a koncepcióhoz döntő módon hozzátartozik a sokszínűség és a ritka, felfedezésre váró értékek bemutatása. Ezen az estén azonban kizárólag a három legnagyobb egyike, a halhatatlan Mozart szól hozzánk, s még ő is csak legnagyobb remekműveinek hangján. Hogy ezek a darabok mind tragikus hangot ütnek meg, és hogy mindhárom moll hangnemben íródott? Ebben ne lássunk törvényszerűséget: Mozart a derű és a ború hangján egyaránt tudott örök igazságokat megfogalmazni. A Don Giovanni-nyitány, a c-moll zongoraverseny és a „nagy” g-moll szimfónia mindenesetre kétségtelenül lényének komoly oldalával szembesít: súly, erő, drámaiság, sötét tónusok – erre mind számíthat a közönség. És persze nagy élményekre, hiszen a legjelentősebb alkotásokról van szó. A zongoraverseny szólistája az utóbbi évek egyik legkiválóbb hazai felfedezettje, a historikus előadásmódban is járatos Berecz Mihály, a zenekart pedig főzeneigazgatója, a régi zene legelhivatottabb magyar tolmácsa, a Kossuth-díjas Vashegyi György vezényli.
*****
A Ferencsik bérlet hangversenyei a 2025/2026-os évadban is elsősorban a bécsi klasszikusok kedvelői számára kínálnak élményekben gazdag órákat. Joseph Haydntól meghallgathatjuk a 87., A-dúr szimfóniát, a C-dúr notturnót, az „Óra”-szimfóniát és a G-dúr hegedűversenyt. Mozart művei közül elhangzik a 4., Esz-dúr kürtverseny, majd az utolsó előtti estén egy teljes koncertnyi zene: a Don Giovanni-nyitány, a c-moll zongoraverseny és a „nagy” g-moll szimfónia, végül a bérlet záróeseményén a Linzi szimfónia. Beethovent a 2. szimfónia képviseli a harmadik koncert műsorán.
Ugyanakkor a legnagyobbakat körülveszik a kevésbé ismert komponisták közül a kor zenei köznyelvét beszélő alkotók is. Ennek jegyében szólal meg Albrechtsberger és Hummel zenéje, de hallhatunk művet a Philipp Emanuel Bachhal azonos generációt képviselő, angol Boyce vagy a Mozarttal egy évben született svéd Kraus terméséből is. Az utolsó koncerten a 19. század felé tágítja a tájékozódás körét az olasz Pasculli Donizetti-témára írt oboaversenye, valamint Schubert Rosamunde-nyitánya és 5. szimfóniája.
A bérlet olyan hangszeres szólistákat vonultat fel, mint a trombita mágusa, Boldoczki Gábor, a kürtös ifj. Gál László, a kiváló francia hegedűvirtuóz, Chouchane Siranossian, a zongoraművész Berecz Mihály, az utolsó koncerten pedig François Leleux szokása szerint nemcsak vezényel, oboajátékában is gyönyörködhetünk. A két koncertet is vezénylő Vashegyi György mellett olyan kiváló régizene-specialista karmesterekkel találkozhatunk, mint az ausztrál Benjamin Bayl és az olasz Andrea Marcon.