Pászti bérlet / 2.
Bruno BETTINELLI: Già mi trovai di Maggio
Pietro CLAUSETTI: Ombra dei boschi d’Aser
Morten LAURIDSEN: Ov’e lass’, il bel viso?
Morten LAURIDSEN: Quando son’ più lontan
Jonathan DOVE: The Passing of the Year
***
Willem JETHS: Viaggio italiano (Itáliai utazás) – magyarországi bemutató
BEISCHER-MATYÓ Tamás: Zsoltársorok
Bizják Dóra zongora
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Vezényel: Somos Csaba
Viaggio Italiano – olasz utazás. A Nemzeti Énekkar Pászti bérletének második koncertje csupa izgalmas felfedezést ígér. A hangverseny programján Somos Csaba vezényletével, Bizják Dóra zongorakíséretével megszólalnak művek 20. századi olasz szerzőktől – ilyen Bruno Bettinelli és Pietro Clausetti –, máskor a komponista amerikai, angol vagy holland kortársunk, mint Morten Lauridsen, Jonathan Dove vagy Willem Jeths, de művének nyelve vagy témája kapcsolódik a napfényes Itáliához. Sőt, a hangverseny végén még egy magyar mű, Beischer-Matyó Tamás közelmúltban keletkezett alkotása is szélesíti az est szellemi horizontját!
Itália nemcsak a turisták örök sóvárgásának tárgya: a muzsikusok is minden korban szívesen látogattak az olasz csizma városaiba, akkor is, ha tanulni vágytak, mint a fiatal Schütz vagy Händel, és akkor is, ha ihletre szomjaztak, mint Brahms vagy Csajkovszkij. Nem meglepő tehát, hogy a Nemzeti Énekkar Pászti bérletének második estje tematikus koncert, amely címével – Viaggio Italiano – olasz földre hív. A műsor változatos: egyik-másik szerző maga is a mediterrán tájak szülötte, máskor olyan műveket hallunk, amelyeknek alkotója nem, nyelvük azonban olasz, megint máskor a darab témája csábít a napfényes délvidékre. Ráadásul a hangverseny sok izgalmas újdonsággal is szolgál, hiszen Somos Csaba vezényletével és Bizják Dóra zongorakíséretével olyan kevéssé ismert zeneszerzők műveit fedezhetjük fel, mint az olasz Bruno Bettinelli (1910–2004) és Pietro Clausetti (1904–1963), az amerikai Morten Lauridsen (1943–), az angol Jonathan Dove (1959–), vagy a holland Willem Jeths (1959), sőt a programkínálatot még egy kortárs magyar mű, Beischer-Matyó Tamás (1972) kompozíciója is színesíti.
*****
A Nemzeti Énekkar elődje, a Magyar Állami Énekkar alapítójának és egykori vezetőjének nevét viselő Pászti bérlet nem meglepő módon a vokális zene gazdag lelőhelye, legyen szó a cappella kórusokról vagy oratorikus remekművekről, hazai vagy külföldi kompozíciókról, régi zenéről vagy kortárs alkotásokról.
A sorozat első estje a Nemzeti Énekkart negyedszázadon át karigazgatóként irányító, 2025-ben 80 éves Antal Mátyás koncertje, amelyen Haydn – sorszámával az ünnepelt éveinek számára utaló – 80. szimfóniája után két legendás remekmű, Bartók Cantata profanája és Stravinsky Zsoltárszimfóniája hangzik fel. Olasz utazásra invitálja a zenehallgatókat a bérlet második hangversenyén a karigazgató, Somos Csaba, Bettinelli, Clausetti, Lauridsen, Dove, Jeths és Beischer-Matyó Tamás műveivel. Ebben a műsorban hol a szerzők olaszok, hol a tematika utal Itáliára.
A harmadik koncert ismét jubileumról emlékezik meg, ám az ünnepelt ezúttal maga a Nemzeti Énekkar, amely fennállásának 40. évfordulója alkalmából szólaltatja meg – ismét karigazgatója, Somos Csaba vezényletével – Brahms és Mendelssohn műveit: az előbbitől A Sors dalát, az utóbbitól a Hör’ mein Bitten himnuszt és a nagyszabású 2. szimfóniát, a ritkán hallható Dicsőítő éneket. A szólisták: Pasztircsák Polina, Horti Lilla és Brickner Szabolcs.
A bérlet befejező eseménye igazi szenzáció. A Nemzeti Filharmonikusok 2025/2026-os évadja számos különlegességet vonultat fel, ezek egyike Massenet La Vierge – A Szűz – című oratóriuma, amely magyarországi bemutatóként hangzik fel Vashegyi György vezényletével. A címszerepben a kiváló francia mezzoszoprán, Aude Extremo lép pódiumra.