Kovács Géza

Kovács Géza négy évtizede a magyar zenei élet aktív szereplője és alakítója, 1995 óta Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója, 1994 óta a Magyar Szimfonikus Zenekarok Szövetségének elnöke, az Európai Előadó-művészeti Szövetség (PEARLE) alelnöke, a Nemzetközi Előadó-művészeti Társaság (ISPA) igazgatótanácsának többszörösen megválasztott tagja. A kultúra és a közművelődés érdekében hosszabb időn át kiemelkedő munkát végző minisztériumi és intézményi dolgozóknak adományozható állami kitüntetés, a Bánffy Miklós-díj birtokosa, valamint 2014 januárjában, New Yorkban – az első közép-európaiként – megkapta a művészeti-menedzser szakma egyik legrangosabb nemzetközi elismerését, a Patrick Hayes-díjat.

Turán született 1955. február 24-én, a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola ütő tanszakának elvégzése után az Egri Tanárképző Főiskola ének-zene–népművelés szakán folytatta tanulmányait, majd a Népművelési Intézetben szerzett karvezető diplomát. Az ELTE BTK-n kulturális menedzseri végzettsége után a brit kormány által finanszírozott British Know How Fund menedzser-továbbképzést is sikerrel fejezte be. Kovács Géza pályáját a dorogi József Attila Művelődési Központ Dorog művészeti titkáraként kezdte, majd a SZOT kulturális osztályának művészeti előadójaként dolgozott, 1989 és 1995 között a MÁV Szimfonikus Zenekar igazgatója volt. A Magyar Állami Hangversenyzenekar, majd Nemzeti Filharmonikusok ügyvezető igazgatójaként, majd főigazgatójaként 2001–2002-ben miniszteri biztosként vezényelte le a zenekar és az énekkar intézményi átalakítását.

Társadalmi megbízatásai közül kiemelkedik, hogy 1991 és 1998 között elnökként vezette a Magyarországi Művészeti Ügynökségek Szövetségének etikai bizottságát, 1998-tól 2011-ig pedig a Magyar Zenei Tanács alelnökeként járult hozzá a szervezet munkájához. Nemzetközi szakmai tevékenysége is sokrétű, több évtizedes múltra tekint vissza. 1996 óta – Magyarországról elsőként és idáig egyedüliként – vesz részt a brüsszeli Európai Előadó-művészeti Munkáltatók Ligájának (PEARLE) munkájában, ahol ugyanitt 2000 óta a végrehajtó bizottságnak is tagja. A PEARLE társelnöki posztja mellett további pozícióval bővült munkaköre, amikor tagja lett az európai felsőfokú zenei intézmények szervezete által létrehozott társaságnak, amely az európai zeneakadémiákat minősíti egységes normarendszer szerint.

Kovács Géza 2004 óta az Európai Unió Társadalmi párbeszéd az előadó-művészetben munkabizottságának tagja, és szintén 2004-től tagja a Nemzetközi Társaság az Előadó-művészetért (ISPA) New York-i szervezetnek, amelynek munkájában 2007 óta mint az igazgatótanács, valamint a személyügyi és tagszervezeti bizottság tagjaként is részt vesz. A Művészeti Menedzserek Nemzetközi Szövetségének (IAMA) prágai konferenciájának társelnöke, a budapesti konferenciának elnöke volt, továbbá jelenleg is a Kínai Szimfonikus Fejlesztési Alapítvány (zenekari szövetség) szakértője, Magyarországról szintén elsőként és idáig egyedüliként. Mint nyilatkozta, hazai és külföldi szerepvállalásaival egyaránt azon dolgozik, hogy az előadóművészek minél jobb körülmények között, méltányos bérezéssel, jó munkafeltételekkel szolgálhassák a közönséget, a zenekarok kiszámítható finanszírozással működhessenek. „Az Európai Unió régi és újabb tagországai közti egyenlőtlenségek e pillanatban hosszú távon is leküzdhetetlennek tűnnek. Míg Németországban, a skandináv államokban és Franciaországban stabilnak mondható a zenekarok finanszírozása, addig Kelet-Közép-Európában jó néhány országban teljesen kiszámíthatatlan. Szeretnénk olyan uniós szabályokat rögzíteni, amelyek stabil finanszírozást biztosítanak mindenütt” – fogalmazta meg egyik programját. Szintén sokat tesz a közönség-utánpótlás neveléséért is, mert – mint mondta: – „hatalmas adósságaink vannak, hiszen Kodály víziójának igazságát és hasznosságát azóta tudományos kutatások sokszorosan igazolták: ha valaki zenét tanul, akkor olyan pszichikai és neurológiai hatások érik, amely más mentális és kognitív képességeit is drasztikus mértékben erősítik.”

Számos hazai és külföldi szaklapban publikált, társszerzője a Corvinus Egyetem „Kulturális gazdaságtan” egyetemi jegyzetének, gondozója Kieselbach Tamás Magyar zene és kép című könyvének, az ELTE, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Werk Akadémia rendszeres vendég-előadója. Rendezője a Zenekar-alapító című filmnek, szerkesztő-riportere a Befejezetlen és befejezett szimfóniák, a Gördülő Zenekar, valamint a Bartók turai népdalgyűjtését bemutató Ablakimba, ablakimba című dokumentumfilmeknek.

Szenvedélyes szőlész-borász, aki évek óta szervez nagy sikerű klasszikus zenei koncerteket a Káli-medencében található Szentbékkálla barokk templomába. Felesége Jánoska Andrea, a Szerencsejáték Zrt. vezető menedzsere, két leánygyermek édesapja.